Vad är kärlek??

Det första som poppar upp i mitt huvud när jag tänker på den frågan är låttexten "What is love? Baby don't hurt me, don't hurt me no more..." och den sitter jag och nynnar på i ca 5 minuter innan jag kommer mig för att börja skriva. Detta för att jag just nu är på jobbet och har kakor i ugnen som måste passas.

Så vad är kärlek för mig? Kärlek för mig är något stort, något som man inte kan ta på utan den finns bara där och är större än allt annat i världen. Vi måste börja älska mer och skänka varandra omtanke, då skulle världen må så mycket bättre. Kärlek kan vara så mycket, kärlek till mig själv, kärlek till familj, kärlek till vänner, kärlek till mina medmänniskor och självklart framförallt kärlek till min partner. Med vad är liksom kärlek? Jag tror att det kan man riktigt aldrig säga eftersom den är föränderlig i tid och rum. Allt jag vet är att det är en varm känsla inombords som sprider sig genom kroppen, hjärtat mår gott och man finner frid när man känner en kärlekskänsla, till vem än det må vara.

Kärlek för mig i ett förhållande är när man tar hand om varandra och bryr sig om den andres mående. Man mår själv dåligt när den mår dåligt och man gör allt för att få se personen le, för då är världen perfekt. Kärlek är när personen kommer in i rummet och genast känner man en lättnad av att ha den där. Men något som jag tänkt på mycket är hur förälskelse, nykärlek och kärlek ser olika ut. När man märkte att den där nykära känslan försvann och skulle ersättas av något annat. Man ifrågasätter ofta om kärleken är död nu, men efter ett tag märker man att kärleken bara har tagit en annan form. Den må kanske inte vara lika sprudlande och man går inte runt på rosa moln längre men den finns ändå där och den gör sig påmind i ögonblick, bara för en sekund kan den dyka upp och man känner bara ett lugn inombords. Jag tror att det är viktigt att i de stunder som det är jobbigt, då det bråkas och det allmänt är dåligt i ett förhållande måste man stanna upp och påminna sig själv om det som är bra och vår regel i vårt förhållande är att aldrig somna osams för det är det värsta som finns. Man vet aldrig om man vaknar upp nästa morgon och det sista man vill ha gjort då är att ha skiljts osams.

Nä så kärlek är mycket, jag skulle kunna skriva hur länge som helst om ämnet och nya tankar dyker hela tiden upp men tycker ändå att jag detta jag nu skrivet speglar mina tankar rätt så bra. Hur tänker du kring vad kärlek är??

Kommentarer
Postat av: Fia

Så sant det där med kärlek till någon man älskar.

Kärlek måste man bevara och hålla vid liv det är en kost det där.

Man kan ifrågassätta sig själv många gånger om den här kärleken är den rätt och kommer den vara hela livet. Svaret det får tiden utvisa.

Det gäller att bemästa förhållandes all provningar. Och inte at varandra för givet.

Kärleken är oförutsägbar och unik.

Och vårdar man det rätt så förhoppningsvis vara det livet ut.

Min känslor står ju för mig så att säga. Och den andres känslor kan man inte styra över utan försöka underhålla och bevara. Jag kan vara säker i min känslor medans min partner vaklar i sina. Och det är det som gör en rädd ibland hur skör kärleken kan vara.



Den rätta kärlekan har sin prövningar och tillsammans blir man stark det gäller att hitta ett sätt att komunicera som passar båda.

Kärlek den är underbar den ska man vårda lika försiktigt och varsamt som en ros.

2012-02-27 @ 10:08:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0